Faq

Veelgestelde vragen 'Op zoek naar een huis'

Veelgestelde vragen 'Ik ben huurder'

Veelgestelde vragen 'Huurverhoging'

Veelgestelde vragen "Reparatie & Onderhoud"




Veelgestelde vragen 'Op zoek naar een huis'

  • Kan ik mijn huurwoning kopen?

    Het komt voor dat huurwoningen van Woonlinie worden verkocht, meestal wanneer er een huurwoning vrijkomt. Sommige huurders van Woonlinie hebben een brief ontvangen met het aanbod om hun eigen huurwoning te kopen. U kunt uw huurhuis alleen kopen als u deze brief ontvangen hebt.

Veelgestelde vragen 'Ik ben huurder'

  • Ik wil de huur opzeggen. Hoe doe ik dit?

    U kunt de huur schriftelijk met een brief of met een opzegformulier opzeggen. U kunt het formulier downloaden, aanvragen of op ons kantoor in Zaltbommel afhalen. De huur mag iedere willekeurige dag in de maand worden opgezegd, maar de einddatum mag niet in het weekend vallen. De opzegtermijn bedraagt minimaal een maand en maximaal drie maanden.
     

  • Er komt iemand bij mij inwonen. Moet ik dit melden?

    Bent u alleen in de woning gaan wonen en komt later iemand bij u wonen, dan is het belangrijk dat u een verzoek tot inwoning indient bij Woonlinie. Soms is het ook mogelijk dat deze persoon medehuurder wordt. 
     
    Bij een verzoek tot inwoning vraagt u schriftelijk toestemming aan Woonlinie voor inwoning van de persoon die bij u wil komen wonen. Als dit verzoek wordt goedgekeurd, wordt deze persoon als medebewoner geregistreerd. Hij/zij heeft nu nog geen rechten of verplichtingen voor de woning. 
     
    Het is ook mogelijk om onder bepaalde voorwaarden het zogenaamde medehuurderschap aan te vragen. Medehuurderschap betekent dat de persoon die bij u komt wonen wel rechten en verplichtingen heeft voor de woning. 
     

  • Ik wil iets aan mijn woning veranderen? Welke procedure moet ik volgen?

    Wanneer u iets wilt veranderen aan uw huurwoning, zijn er een aantal voorwaarden. Allereerst is het van belang dat u toestemming vraagt aan Woonlinie en u akkoord gaat met de spelregels. Verder moet de verandering voldoen aan de kwaliteitseisen die Woonlinie daaraan stelt.

    Toestemming vragen kan via eem klusaanvraagformulier of neem contact op met Woonlinie. Voor bepaalde klussen heeft u ook toestemming nodig van de gemeente.

    Lees hier meer informatie over de procedure.

Veelgestelde vragen 'Huurverhoging'

Veelgestelde vragen "Reparatie & Onderhoud"

  • Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

    Controleer in uw meterkast of er een stop of de aarlekschakelaar is gesprongen. In oudere huizen vindt u glazen stoppen. Deze moet u zelf vervangen. In nieuwe woningen zijn dit elektrische stoppen. U kunt deze stop zelf weer inschakelen door hem omhoog te wippen. Gaat de stop direct weer kapot, controleer dan de apparaten die aangesloten zijn op de betreffende groep. Mogelijk wordt het veroorzaakt door een van deze apparaten. Als dit niet het geval is, kan er een probleem zijn met uw installatie. Hiervoor belt u met Woonlinie. Wanneer een monteur ter plaatse toch ontdekt dat het aan uw apparaten ligt, berekent woonlinie de kosten van de installateur aan u door.

  • Er komt geen of vies water uit de kranen, wat moet ik doen?

    ik heb geen water uit alle kranen in huis, of mijn water is van een vieze kleur. Bel uw waterleidingmaatschappij. Woont u in het land van Heusden en Altena, bel dan Brabant Water 073-6838000. Woont u in Zaltbommel, bel dan Vitens 0800-0359.

  • Mijn rookmelder piept regelmatig, wat moet ik doen?

    Vervang de batterij van de rookmelder. Dit moet u zelf doen. Op de rookmelder zelf staat meestal aangegeven hoe u de rookmelder kunt openen.

  • Er zijn aanpassingen in mijn woning nodig omdat ik ouder en slechter ter been ben, wat moet ik doen?

    De WMO-consulent van uw gemeente beoordeelt of de aanpassingen noodzakelijk zijn. Indien de WMO-consulent positief adviseert, zal deze contact opnemen met Woonlinie om hiervoor goedkeuring te vragen. Beleidsmatig zal de WMO-consulent verzoeken van douche- of toiletbeugels, verhoogd toilet en overige kleine aanpassingen, waarschijnlijk afwijzen. Woonlinie dus ook. Deze voorzieningen zijn algemeen verkrijgbaar bij bijvoorbeeld een bouwmarkt. Deze voorzieningen mag u zelf aanschaffen. Wij adviseren u om in dit geval, vooraf toch even met Woonlinie contact op te nemen, om goedkeuring te krijgen en indien nodig een technisch advies.

  • Ik heb condensvorming (vocht) op mijn ramen, wat moet ik doen?

    Bij een lage buitentemperatuur en een verhoogde luchtvochtigheid in uw woning, kan er condensvormin op wanden, ramen en zelfs op isolatieglas ontstaan. dit gebeurt voornamelijk in de koude periodes van het jaar. Gaat gedurende de dag de tenmperatuur omhoog, dan verdwijnt deze condensvorming meestal. Echter bij herhaling van deze condensvorming op wanden, kan dit uiteindelijk schimmelvorming tot gevolg hebben. Het is heel belangrijk dat u de woning goed droogstookt en ventileert. Gebruik hierbij alle ventilatiemogelijkheden die er in uw woning aanwezig zijn, zoals roosters, klep en draairamen. En zorg ervoor dat de temperatuur 's nachts in de woonvertrekken zoals woonkamer en keuken, niet onder de 16 graden daalt.

    Condensvorming aan de buitenzijde van de ramen, komt maar beperkt voor, droogwrijven heeft geen enkele zin. Condensvorming aan de buitenzijde is geen fout, maar is juist een gevolg van de zeer hoge isolatie-waarde van het isolatieglas.

  • Mijn riolering is verstopt, wat moet ik doen?

    Op zich een lastig probleem, dat direct overlast geeft. U kunt er zelf preventief voor zorgen dat de afvoeren zoals keuken en wastafel schoon blijven van afval en vet. Dit geldt ook voor het gebruik van het toilet, voorkom dat er vervuiling en opstoppingen onstaan, door bijvoorbeeld geen vetproducten zoals frietvet of jus en geen hygiëneverband in de afvoer te deponeren. Is de riolering verstopt dan kunt u rechtstreks contact opnemen met de Riool Reinigings Service (RSS) 073-6394010. Doe dit alleen als u lid bent van het ontstoppingsfonds. Bent u geen lid, dan komen de kosten voor het ontstoppen voor uw eigen rekening.

  • Er is schade ontstaan in mijn woning door een lekkage, wat moet ik doen?

    Schades aan uw inboedel, ook aan behang en schilderwerk, naar aanleiding van een lekkage  moet u melden bij uw eigen inboedelverzekering. Als u geen inboedelverzekering heeft, moet u de schade zelf betalen.

  • Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

    Algemene, niet spoedeisende technische reparaties meldt u tijdens kantooruren bij Woonlinie; via telefoon (088-520 4000), het reparatieformulier, e-mail of schriftelijk.

    Binnen één werkdag wordt er contact met u opgenomen en een afspraak met u gemaakt.

  • Ik heb een storing aan de cv-ketel. Wat moet ik doen?

    Controleer een aantal punten, beschreven op deze pagina. Ook kunt u proberen de cv-ketel te resetten. Dit kan met de resetknop of door de stekker minimaal 30 seconden uit het stopcontact te halen.

    Is de storing niet verholpen? Dan kunt u rechtstreeks bellen met de Warmte Combinatie Rivierenland, telefoonnummer (085) 760 95 00.

  • Ik heb geen warm water, wat moet ik doen?

    U heeft wel koud, maar geen warm water. Uw cv-installatie werkt mogelijk niet. Controleer dit in eerste instantie zelf. Probeer eerst de cv-ketel te resetten. Als dit niet werkt, bel dan de Warmte Combinatie Rieverenland, telefoonnummer (085) 760 95 00.